dubte pentatoniques

Fòrum per a l'intercanvi de coneixements de teoria musical. Si vols parlar d'acords, progressions, escales, o tens algun truc per als guitarristes, aquest és el teu fòrum.

dubte pentatoniques

EntradaAutor: amroth » 23 maig 2011, 19:33

molt bones , ja torno a ser aqui , aquesta vegada tinc un nou dubte sobre pentatóniques:

partint de l'exemple de la primera posició de pentatonica menor de sol :

Imatge

si tinc un backing track en tonalitat de sol , he de tocar aquesta , partint de la tonica no?
perque també m'han dit que hauria de tocar amb la sisena a partir de la tonalitat o sigui en aquest cas , seria amb la pentatonica de mi, es veritat?

i en el cas de que la vulgui fer amb do , el puc fer amb el do 5ena corda 3er trast? canvia l'escala al ser una corda mes avall?

moltes gràcies de nou , m'esteu ajudant molt.
amroth
Primers acords
Primers acords

Entrades: 21
Membre des de: 15 set. 2009, 19:19

Re: dubte pentatoniques

EntradaAutor: picard » 23 maig 2011, 22:18

Dependrà de si la tonalitat que dius és Sol Major o Sol Menor, que seria bastant diferent, si tens Sol Major, pots emprar les pentatòniques menors que surten de la 2a (La), la 3a (Si) o la 6a (Mi) en principi, tot i que la que surt de la 6a probablement és la que més s'utilitza en general.

Si la tonalitat és de Sol Menor, doncs simplement utilitza la pentatònica menor de Sol.

Feies la pregunta pensant en algun tema en concret?

I si m'equivoco, que algú em corregeixi.

PD: tot i que també és interessant fer servir altres escales dels models grecs que continguin 7 notes com l'eòlica o la jónica, però de moment crec que et pots quedar amb el que t'he dit per començar.
El 75% de les persones s'inventa els percentatges.
picard
Dominant escales
Dominant escales

Entrades: 237
Membre des de: 15 gen. 2008, 14:08

EntradaAutor: valls » 24 maig 2011, 18:28

Molt bona resposta picard, remato una mica el tema, i fes-li cas (a en Picard) amb el tema de mirar de posar-hi les altres escales també per allà! :cool:

amroth ha escrit:i en el cas de que la vulgui fer amb do , el puc fer amb el do 5ena corda 3er trast? canvia l'escala al ser una corda mes avall?

moltes gràcies de nou , m'esteu ajudant molt.

entenc que estas dient de transposar el tema de sol (suposadament major com ja t'han dit) a do (suposasament major també xD )

La escala seria la pentatònica de do major que seria aquesta

amroth ha escrit:si tinc un backing track en tonalitat de sol , he de tocar aquesta , partint de la tonica no?

La tònica es la 1a nota o primer grau de l'escala/de l'acord que tens a la backing track. Diguem-ne la més important, en aquest cas si tenim un sol major doncs prova de començar a fer els solos desde aquesta mateixa nota (sol), desde la seva tercera (si) o desde la seva quinta (re) a veure que en surt.

Tot i així la resposta a la pregunta és que per tocar en una backing en tonalitat de sol pots partir de la nota que et dongui la gana, ni que ni sigui en l'escala que suposadament tocaria
Tocamelons of the world, d'on sou??
valls
Administrador Antipàtic
Administrador Antipàtic

Entrades: 3936
Membre des de: 03 oct. 2007, 11:56
Ubicació: L.G. City

EntradaAutor: amroth » 24 maig 2011, 20:38

oks , es una mica xungu i em sona una mica a xino , ja que hi han molta varietat d'escales i maneres de utilitzar-les , m'ha quedat força clar quines pentatoniques puc fer servir , pero no em queda clar :

jo fins ara se ,les 5 posicions de pentatoniques majors i menors :

en el cas de la pentatonica menor de sol , 1era figura dits 1-4,1-3,1-3,1-3,1-4,1-4 . i en les altres posicions , intervals diferents , fins aqui oks. Per fer escales amb altres toniques , nomes s'han de moure aquestes figures a una altre tonica , aixo molt be si estem a la sisena corda . La meva pregunta es :

que pasa si per exemple vull utilitzar per exemple la pentatonica menor de DO? he de anar-la a buscar mes avall a la sisena corda? puc fer-la començant la tonica en la 5ena? canvia l'escala al ser una corda mes avall , o continua siguen el mateix patro?

perdoneu per el totcho i corregiu-me si m'equivoco , pero es que s'em fa bastant dificil.
amroth
Primers acords
Primers acords

EntradaAutor: picard » 24 maig 2011, 20:57

El patró és pràcticament igual, únicament hauràs de tenir en compte el fet que de la 3a a la 2a corda hi van una quarta justa (2 tons == 4 semitons) en comptes dels 2 i mig habituals, el que es ve a voler dir que et quedaria el patró: 1-4,1-4,1-3,1-3,2-4,1-4 (sent la tònica l'1 de la 5a corda, clar)
El 75% de les persones s'inventa els percentatges.
picard
Dominant escales
Dominant escales

Entrades: 237
Membre des de: 15 gen. 2008, 14:08

EntradaAutor: amroth » 24 maig 2011, 22:05

buf , aixo es bastant difícil , m'auré de posar a estudiar mes teoria perque si no , no ho entenc gaire be.
De totes maneres moltes gràcies per la vostra ajuda picard i valls , m'hi posaré a full a veure si ho pillo.

salut!
amroth
Primers acords
Primers acords

EntradaAutor: valls » 25 maig 2011, 14:12

A l'ultim video que estem amb en Pere amb les pentatòniques les notes que fa servir són sempre les mateixes, sempre. La única cosa que varia en cada una de les vegades on l'acord que poso a darrere es un la, un do o un mi serà la tònica. L'escala podríem anomenar-la pentatònica de la menor en el primer cas i pentatònica de do major en el següent però bàsicament fixa't que el dibuix de l'escala en tot el màstil és clavat, parlem per tant de la mateixa escala realment.

El que fa sonar diferent una escala de l'altra amb exactament les mateixes notes és que la distància entre les notes de la seva tònica (la nota que surt en color diferent) varia.

Per exemple la sonoritat és molt diferent si un acord és major o menor oi?
Doncs en una escala això implica que si trobem una nota a tres trasts de distància respecte la tònica tindrem una escala menor i si la trobem a quatre trasts doncs tenim una escala major, a partir d'aqui variacions n'hi pot haver les que vulguis.
valls
Administrador Antipàtic
Administrador Antipàtic

EntradaAutor: amroth » 25 maig 2011, 18:47

em sembla que ara ho començo a pillar .

sobretot gràcies als 2 per la vostra paciencia :)

jo em pensava ( corregiu-me si m'equivoco ) que si jo tocava les 5 posicions de la pentatónica menor , començant la primera posició en un la , i seguint mastil avall en les altres , en totes 5 estaria tocant una pentatónica menor de la.
amroth
Primers acords
Primers acords

EntradaAutor: valls » 25 maig 2011, 22:19

Si ja ho dius be més o menys, però també podries estar tocant la pentatònica major de do, que conté les mateixes notes.

Però perquè collons li diem de maneres diferents a una mateixa escala?
Doncs per la posició de la tònica de l'escala, perquè ho entengueu us poso un exemple de cançó en què es toca la mateixa escala però si us hi fixeu be en un punt del tema hi passa alguna cosa.

http://www.youtube.com/watch?v=1w7OgIMMRc4
(mireu-lo d'aqui que el puta no es deixa embebeddrum..)

A veure qui endevina en quin moment de la cançó (minut) varia la tonalitat de major a menor en què l'escala que l'Slash utilitza passa de Sol major a Mi menor (la mateixa escala per tant, tot i que amb alguna petita variació extra que tampoc caldria entrar-hi ara)

També a part d'això feu una prova:

Tocar un ritmillo amb un acord de La afegint-hi només la seva quinta, res més, i feu-ne com una base per tocar o algú que te la toqui, pots provar d'improvitzar amb l'escala pentatònica de la menor, fins aqui ja ho sabíem això no? Doncs ara prova de ficar-hi la pentatònica de La major com hi sona?

Sonarà diferent però bé no?
compte aqui si que ens han variat les notes que toquem per això
valls
Administrador Antipàtic
Administrador Antipàtic

EntradaAutor: amroth » 25 maig 2011, 23:41

jo diria que canvia la tonalitat de major a menor en el minut 3:03 , no se si m'equivoco , es el que a mi m'ha semblat.

sobre lo de que la pentatonica de LA també podria ser de DO , hi te res a veure que el La sigui la relativa menor de Do major o alguna cosa aixi?

oks aixi dons jo en tonalitat de La major , puc utilitzar la pentatonica major de La o menor de La , de DO (la seva terçera o Mi (la seva 5ena ), a l'igual que quan es creen acords triades. OKS.

I per altres tonalitats , anar a buscar la tonica en la sisena corda, m'eqivoco?

Moltes gràcies
amroth
Primers acords
Primers acords

Torna a: Lliçons i Teoria

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant