Improvisar amb els Modes(Dorico,Frigio,etc)- Acords

Fòrum per a l'intercanvi de coneixements de teoria musical. Si vols parlar d'acords, progressions, escales, o tens algun truc per als guitarristes, aquest és el teu fòrum.

Improvisar amb els Modes(Dorico,Frigio,etc)- Acords

EntradaAutor: thesoliluna » 17 abr. 2010, 00:11

El coneixement teòric i pràctic de les escales és absolutament necessari per a poder improvisar sobre una progressió d'acords donada. El músic ha de familiaritzar-se amb el so d'aquestes escales (o modes).

De l'escala Major (o manera Jònica) podem extreure set maneres, un per nota, i cada manera pot complir un objectiu distint a l'hora d'improvisar:

Prenem com exemple l'escala de Do Major
Móde Dòric: en aquest cas,comença pel segon grau de l'escala de Do, (Re)
Mode frigio: comença pel tercer grau de l'escala de Do (Mi)
Mode Lidio: en el 4º(Fa); Mixolidio, 5º(Sol); Eolico, 6º(La); Locrio,7º(Si) ; Jònic 8º o 1º(Do)
:solo:
Imatge

-En un acord major (Do major, Cmaj7, Cmaj9, C6/9), es poden emprar les maneres jònic i Lidio (brego).
-Per als acords menors (Cm7, Cm9, Cm6, Cm11) s'usen les maneres dòric i eòlic; també pot usar-se el frigio, encara que també combina bé amb les progressions llatines (en oposició a les maneres d'origen grec).
-Per als acords semidisminuidos (com Cm7b5) s'usa la manera locrio i per a la família dels dominants (C7, C9, C13, etc.) s'usen les maneres mixolidio i Lidio. No obstant això, si el que es desitja és infondre un major grau de tensió i si el context harmònic així ho requereix (C7b5), s'haurien d'usar les maneres derivades de les escales menor harmònica i menor melòdica, tals com el superlocrio, l'auxiliar disminuït, el mixolidio i el mixolidio amb 13ª. Aquestes maneres contenen l'alteració (o extensions) d'aquests complexos acords (alterats) i per tant generen una major tensió
thesoliluna
Ja se fer el Fa
Ja se fer el Fa

Entrades: 112
Membre des de: 26 feb. 2010, 11:55
Ubicació: València

Re: Improvisar amb els Modes(Dorico,Frigio,etc)- Acords

EntradaAutor: Flind » 08 maig 2010, 15:49

Molt bon post!!!
Imatge
Flind
Començo a tocar-la
Començo a tocar-la

Entrades: 55
Membre des de: 10 abr. 2010, 17:46

EntradaAutor: valls » 13 maig 2010, 19:10

Si senyor gran post sobre el tema, treurem un video en breu sobre els modes grecs.

He llegit bastantes coses sobre els modes per internet, d'entrada segur que en se molt menys que tu, no en tinc cap dubte,
i hi ha moltes coses escrites per la red que coincideixen amb el teu post i algunes que no, per tant m'agradaria consultar-te un parell de temes :P

thesoliluna ha escrit:-En un acord major (Do major, Cmaj7, Cmaj9, C6/9), es poden emprar les maneres jònic i Lidio (brego).

Interessant manera d'explicar-ho, als quatre punts em refereixo, tot i així potser indicar que els altres acords que entrin en la progressió harmònica ens podran acabar de definir (probablement) quin seria el mode correcte a utilitzar no?
això que dic té sentit no... :oops:

thesoliluna ha escrit:-Per als acords menors (Cm7, Cm9, Cm6, Cm11) s'usen les maneres dòric i eòlic; també pot usar-se el frigio, encara que també combina bé amb les progressions llatines (en oposició a les maneres d'origen grec).

Aqui un acord menor a seques també hi entraria no?
Sobre l'improvització en l'escala frigia a mi em surten coses que es mouen entre el flamenco i el metall anomenat progressiu (on la fan servir molt), no en tinc pas més referències així directes, temes semiàrabs potser també hi entrarien.
Algun exemple de les maneres d'origen grec aquestes que comentes?
A part el fet d'improvitzar sobre l'escala frigia sempre em condueix a l'acord dominant major i conseqüentment a l'escala frigia major, algun exemple musical, en forma de roda d'acords per exemple, on es vegi clar que la progressió es basa en una escala menor, no se si m'entendràs això.. a veure..

thesoliluna ha escrit:-Per als acords semidisminuidos (com Cm7b5) s'usa la manera locrio

Provant de fer improvitzacions amb aquesta escala un nota la tensió no resolta d'aquest mode en tot moment, amb l'exemple que ens poses en el gràfic, la locria de si, té tota l'estona ganes de caure i tancar en do major, aquesta tensió de la que parles entenc. He trobat una roda d'acords que almenys et deixa com estar-hi un rato passejant-te per l'escala, seguint l'exemple de la progressió que ens deixes seria un
Bm7b5
C
Fam
Bm7b5

Sabries donar-me algun altre exemple de progressió que funcioni més o menys be/millor que aquesta?

i per a la família dels dominants (C7, C9, C13, etc.) s'usen les maneres mixolidio i Lidio.

Lidi aqui també? :roll:

No obstant això, si el que es desitja és infondre un major grau de tensió i si el context harmònic així ho requereix (C7b5), s'haurien d'usar les maneres derivades de les escales menor harmònica i menor melòdica, tals com el superlocrio, l'auxiliar disminuït, el mixolidio i el mixolidio amb 13ª. Aquestes maneres contenen l'alteració (o extensions) d'aquests complexos acords (alterats) i per tant generen una major tensió

Aqui ja no hi arribo pas... be, alguna cosa tinc mig composada en harmònica menor. :P
Tocamelons of the world, d'on sou??
valls
Administrador Antipàtic
Administrador Antipàtic

Entrades: 3936
Membre des de: 03 oct. 2007, 11:56
Ubicació: L.G. City

EntradaAutor: thesoliluna » 04 juny 2010, 10:45

Hola , amic Valls,,,ara estic a tope de feina, estem a final de curs i també es junten les actuacions i no en tinc temps de quasi estar per el Tocamela...a partir de Juliol en tindré més temps i et contestare a les teues prteguntes...per a comentar amb tu.
També et vaig enviar un mensatge privat...no se si et va arrivar.

salutacions.gracies
thesoliluna
Ja se fer el Fa
Ja se fer el Fa

Entrades: 112
Membre des de: 26 feb. 2010, 11:55
Ubicació: València

EntradaAutor: fjaumira » 04 des. 2010, 14:56

salutacions!

Jo crec que per improvisar amb els modes és més fàcil pensar en graus, ja que no és el mateix un maj7 fen de 1er grau que no de 4rt.

Si que és veritat que molts guitarristes els toquen tots dos lidis o amb altres escales, però el més fàcil perque soni a la primera és tocar-los amb l'escala que teòricament els correspon. Ara si els musics que estan amb tu acompanyen de tal manera que et permet ferels lidis perfecte.

Per saber per exemple quin és major i quin és lidi hem d'agafar la progressió d'acords i analitzar-la tenin en compte això.

Posan per exemple que estem en Do, les escales són aquestes:

CMaj7- I grau - Major o jònica
Dm7- II grau - Dòrica
Em7- III grau - Frigia
FMaj7- IV grau - Lidia
G7- V grau - Mixolidia
Am7- VI grau - Menor o Eòlica
Bsemi disminuït- VII grau - Lòcria

Explicat així ràpid aquestes serien les escales.

Si posem que hi ha una progressió així:
Cmaj7 / Fmaj7 / Dm7 / G7 / Em7 / Am7 / Dm7 / G7

En que hem de fer es analitzar primer els graus i quedaria la cosa així:
I / IV / II / V / III / VI / II / V

Un cop tenim això hem de mirar l'escala que ni correspon a cada grau:

major / lidia / dòrica / mixolidia / frigia / eòlica / dòrica / mixolídia

Això és lo bàsic. Tot i això hi hauran cops que les coses no et rutllaran i és que hi han acords que tenen dobre anàlisi, exepcions, etc etc

Per a apendrer a tocar amb tots els modes escales etc.. es tarden anys i evidentment no t'ho puc ensenyar en 10 minuts.

Em sap greu, espero que això et serveixi.
fjaumira
Agafo la guitarra al revés
Agafo la guitarra al revés

Entrades: 4
Membre des de: 21 juny 2010, 15:39

Torna a: Lliçons i Teoria

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 1 visitant