Sobre les cordes de guitarra

Fòrum per als rock stars que no podeu viure sense tenir la rosca de volum al màxim, ni dormir per la nit si no heu fet que tot el vostre barri estigui despert. Aqui us podeu acoplar!

Sobre les cordes de guitarra

EntradaAutor: intratable » 14 nov. 2008, 21:40

Tipus de cordes
Hi ha dos tipus de corda: les de nylon i les metàl·lques. Les de nylon es fan servir en guitarra clàssica i les d'acer en acústiques i elèctriques.

En el cas de les cordes d'acer, i suposant que tinguem una guitarra de sis cordes, la primera i la segona sempre són llises, la tercera pot ser llisa o entorxada (normalment és llisa) i la quarta, la cinquena i la sisena són entorxades. Les entorxades consisteixen en una corda llisa "embolicada" (coberta).

Les cordes d'acer poden ser de diversos materials: acer inoxidable, níquel aleació de níquel, coure xapat de plata, bronze...).

Calibre
El calibre de les cordes es refereix al seu diàmetre. El calibre va augmentat conforme les cordes han de ser més greu. Uns quants exemples de jocs de cordes típics són (diàmetre en polzades):
Codi: Selecciona’l tots
Ultra-light: 0.008 0.010 0.014 0.022 0.030 0.038
Extra-light: 0.010 0.014 0.020 0.028 0.040 0.050
Light:       0.011 0.015 0.022 0.030 0.042 0.052
Medium:      0.013 0.017 0.026 0.034 0.046 0.056
Heavy:       0.014 0.018 0.028 0.040 0.050 0.060

Hi ha altres combinacions. (jo faig servir: 0.009 0.011 0.016 0.026 0.036 0.046)

La importància dels calibres és una qüestió física (com pràcticament tot, de fet). La nota que toquem està definida per tres variables: la tensió (ho determinem amb les clavilles), la longitud vibratòria (des d'on tenim el dit prement la corda fins al pont) i la massa. Per tant, si apliquem la mateixa tensió, dues cordes que mateixa longitud, però amb diferent massa produiran notes diferents. En concret, a més massa més greu serà la nota. Això explica perquè les cordes són més gruixudes conforme passem a cordes més greus.

A més, quan més primes siguin les cordes, més fàcil serà forçar notes [bending] perquè la tensió serà menor. En contrapartida és més fàcil que es desafinin i proporcionen menys volum i duració de la nota. D'altra banda, si són més gruixudes costarà més de tocar (les cordes es notaran més dures) però obtindrem menys distorsió quan toquem acords, l'afinació durarà més i tindrem més volum i la nota dura més.

Cordes que es trenquen
Les cordes es trenquen per:
  • Les has tensat més del compte.
  • Són velles i s'han desgastat (per exemple per culpa de l'oxidació causada per la suor).
  • Li estas fotent hòsties guapes amb la pua.
  • Quan s'ha posat la corda s'ha doblegat per algun lloc, causant un punt dèbil.
  • Cantonades tallants i punts de desgast: al pont, a la celleta o als trastes.

Fer que les cordes durin més
  • Després de tocar s'han de netejar les cordes perquè la suor s'acumula, sobretot a la part de darrera, i això fa que es rovellin les cordes.
  • Utilitzar Fast-fret, que és un tampó amb lubricant que protegeix les cordes de l'òxid i, de passada, els dits llisquen millor.
  • Musiconsejo: Si aneu malament de quartos, podeu netejar les cordes bullint-les cordes en aigua uns quants minuts i després eixugar-les bé perquè l'aigua no les rovelli. (No és broma, però les cordes tampoc són tan cares com per a arribar a aquest extrem). Evidentment s'han de treure de la guitarra, cosa xunga perquè no és bo pel mànec (en espanyol "mástil") treure totes les cordes de cop.

Cada quan s'han de canviar les cordes
Cada quan et dóna la gana. Amb el temps, les cordes deixen de tenir un so brillant. Si t'agrada així, canvia-les abans de cada concert. Sinó, no. Evidentment, aquesta és un postura exagerada que només fan els professionals, que són aquells que no es canvien les cordes ells mateixos.

Canviar les cordes
Quan es decideix canviar totes les cordes, el que mai s'ha de fer és treure-les totes de cop perquè el mànec de la guitarra deixaria de tenir que aguantar massa tensió i es podria corbar (lleugerament, però és una putada). Per tant, s'han de canviar una a una.

Un altre cosa que es fa, a més a més, és estirar les cordes. Suposem que has afinat la guitarra amb cordes noves. El que es fa és estirar cada corda (amb bendings o simplement agafar la corda amb dos dits i estirar). Llavors el que passarà és que la corda es desafinarà. Doncs afinem un altre cop. Això s'ha de repetir fins que no es desafinin les cordes en fer estiraments. Això és especialment important fer-ho en guitarres amb pont flotant (strato, floyd rose i similars), ja que la tensió de la corda canvia la longitud de totes sis.

Fent això es desafinarà menys. En realitat només és una simulació accelerada del que fas quan toques.

Sobre el calibre de les cordes en guitarres amb pont flotant (stratocaster, floyd rose i similars)
Al principi de tocar sempre tocava amb un joc del 08, però aquella guitarra (que d'altra banda era una merda) se'm desafinava molt, normalment les cordes més primes. Ho vaig comentar a un tècnic i em va dir que em posés unes cordes més gruixudes, del 09 i que si també em passava que passés a les de 10. Amb les del 09 n'hi va haver suficient perquè llavors tampoc feia anar massa la palanca. Total, que si teniu problemes de desafinació en aquest tipus de guitarres, proveu jocs més gruixuts (també pot ser culpa de les clavilles (en espanyol "clavijas") o del propi pont).

[Bibliografia]

------

Quan tingui temps afegiré alguna foto, que sempre fa bonic.

Qualsevol correcció o el que sigui, digueu-ho i ho afegeixo.

Salut!
intratable l’ha editat per darrera vegada el dia: 19 nov. 2008, 12:53, en total s’ha editat 1 vegada.
"Cap esforç és en va i tot ajuda, però encara queda molt camí." (Albert Catalan, posseït per Miquel Martí i Pol)
--
http://www.lluismarti.cat
intratable
Professor Estoic
Professor Estoic

Entrades: 860
Membre des de: 15 gen. 2008, 14:02
Ubicació: Rubí

Re: Sobre les cordes de guitarra

EntradaAutor: Pac » 15 nov. 2008, 11:57

Cojonut!! molt interessant!! sr. profe!!
Jo agrairia una breu explicació de per que s'utilitzen mes un calibre de cordes que d'altres...per que, jo utilitzo del 0.10 (pel tema de trencar cordes tambè)...però a part, hi ha gent que l'utilitza mes per uns estils de musica o d'altres!...com va això??

Pels que volgueu cambiar les cordes avans d'un concert...per experiència...si teniu les cordes en les últimes...i teniu un concert a la vista....cambieu-les, però com a mínim un o dos dias avans del concert...i entre aquest temps, les maxaqueu una mica!...entre d'altres...per que no se't desafini continuament!! xD

thaaanks intratable!!! nomès et falten dibuixets!! xDD
K·sound
Pac
Professor Hiperactiu
Professor Hiperactiu

Entrades: 3560
Membre des de: 02 set. 2008, 17:36
Ubicació: Badalona

EntradaAutor: Sergi93 » 15 nov. 2008, 22:56

brutal intratable a mi tambe m'agradaria que responguesis el que a comentat el company PhotoPac

mersi
...
Sergi93
Primers acords
Primers acords

Entrades: 45
Membre des de: 05 ago. 2008, 17:26

EntradaAutor: intratable » 17 nov. 2008, 10:32

PhotoPac ha escrit:Jo agrairia una breu explicació de per que s'utilitzen mes un calibre de cordes que d'altres...per que, jo utilitzo del 0.10 (pel tema de trencar cordes tambè)...però a part, hi ha gent que l'utilitza mes per uns estils de musica o d'altres!...com va això??

La importància dels calibres és una qüestió física (com pràcticament tot, de fet). La nota que toquem està definida per tres variables: la tensió (ho determinem amb les clavilles), la longitud vibratòria (des d'on tenim el dit prement la corda fins al pont) i la massa. Per tant, si apliquem la mateixa tensió, dues cordes que mateixa longitud, però amb diferent massa produiran notes diferents. En concret, a més massa més greu serà la nota. Això explica perquè les cordes són més gruixudes conforme passem a cordes més greus.

A més, quan més primes siguin les cordes, més fàcil serà forçar notes [bending] perquè la tensió serà menor. En contrapartida és més fàcil que es desafinin i proporcionen menys volum i duració de la nota. D'altra banda, si són més gruixudes costarà més de tocar (les cordes es notaran més dures) però obtindrem menys distorsió quan toquem acords, l'afinació durarà més i tindrem més volum i la nota dura més.

No sé si acaba de contestar a la pregunta, però com a mínim et dóna una base per començar a pensar els perquès.

PhotoPac ha escrit:Pels que volgueu cambiar les cordes avans d'un concert...per experiència...si teniu les cordes en les últimes...i teniu un concert a la vista....cambieu-les, però com a mínim un o dos dias avans del concert...i entre aquest temps, les maxaqueu una mica!...entre d'altres...per que no se't desafini continuament!! xD

Efectivament. Un altre cosa que es fa, a més a més, és estirar les cordes. Suposem que has afinat la guitarra amb cordes noves. El que es fa és estirar cada corda (amb bendings o simplement agafar la corda amb dos dits i estirar). Llavors el que passarà és que la corda es desafinarà. Doncs afinem un altre cop. Això s'ha de repetir fins que no es desafinin les cordes en fer estiraments. Això és especialment important fer-ho en guitarres amb pont flotant (strato, floyd rose i similars), ja que la tensió de la corda canvia la longitud de totes sis.

Fent això es desafinarà menys. En realitat només és una simulació accelerada del que fas quan toques.

Quan tingui temps ho integro al post original
"Cap esforç és en va i tot ajuda, però encara queda molt camí." (Albert Catalan, posseït per Miquel Martí i Pol)
--
intratable
Professor Estoic
Professor Estoic

EntradaAutor: Pac » 17 nov. 2008, 11:38

yeah!! thanks intratable-san!!

Amb lo que dius! suposo que no es tracta tant d'un estil de música lo que diferencia un calibre d'un altre...si no l'estil propi del gutiarrista.

:D thaanks
K·sound
Pac
Professor Hiperactiu
Professor Hiperactiu

EntradaAutor: blackmogul » 17 nov. 2008, 15:54

:brutal: BRUCUTACAL :brutal:

Vaya currada, se ve que nos tomamos en serio lo de profesorear...

Saludos tocamellons!
He dicho ya que este verano me voy a ver a Pearl Jam?? MUAHAHAHAHAHA!
blackmogul
Col·laborador Tocameló
Col·laborador Tocameló

Entrades: 1907
Membre des de: 18 maig 2008, 18:42

EntradaAutor: Sergi93 » 17 nov. 2008, 19:07

que gran que ets ara enetnc el teu nom ;)

mersi tot axo mesta servint

pero una pregunta quant tens un pont flotant floyd rosse aixo dels estiraments de les cordes ho fem am el pont de dal obert no?
...
Sergi93
Primers acords
Primers acords

Entrades: 45
Membre des de: 05 ago. 2008, 17:26

EntradaAutor: valls » 17 nov. 2008, 19:17

Post del mes...fijo
:brutal: :brutal:
Tocamelons of the world, d'on sou??
valls
Administrador Antipàtic
Administrador Antipàtic

Entrades: 3936
Membre des de: 03 oct. 2007, 11:56
Ubicació: L.G. City

EntradaAutor: intratable » 17 nov. 2008, 19:18

Sergi93 ha escrit:que gran que ets ara enetnc el teu nom ;)

mersi tot axo mesta servint

pero una pregunta quant tens un pont flotant floyd rosse aixo dels estiraments de les cordes ho fem am el pont de dal obert no?

Suposant que pel pont de dalt entenguem la cejilla (que en català es diu normalment *celleta tot i que no està acceptat per l'IEC) sí, tens raó. S'ha de fer obert. Un cop ja haguem estirat prou (no es desafini més), tanquem normalment i ja podrem anar afinant amb els microafinadors.
--
intratable
Professor Estoic
Professor Estoic

EntradaAutor: Pac » 17 nov. 2008, 19:55

jo...com mola!!! haurieu de catalogar-ho com a TUTORIAL o TEORIA...algo que el distingis de la resta de post..per tots aquells que busquin informacio pel foro..no? jeje

felicitats intratable!
K·sound
Pac
Professor Hiperactiu
Professor Hiperactiu

EntradaAutor: Albert » 18 nov. 2008, 00:49

PhotoPac ha escrit:jo...com mola!!! haurieu de catalogar-ho com a TUTORIAL o TEORIA...algo que el distingis de la resta de post..per tots aquells que busquin informacio pel foro..no? jeje

felicitats intratable!

Tens raó; sino al final quedà perdut enmig dels posts.

Podríem buscar els posts més interessants de tutorials i juntar-los.
"Si tocas un Sim7 rasgando hacia abajo, diagonal alante y alante rapido y con fuerza y le das a puño fuerte saldra una bola de fuego". Comentari anònim d'aquest video.

Tocamela's Webmonster
Tocamela's Backstage|Disseny Web|Tocamela
Albert
Professor invisible
Professor invisible

Entrades: 3405
Membre des de: 08 oct. 2007, 15:41

EntradaAutor: Pac » 18 nov. 2008, 11:54

Albert ha escrit:
PhotoPac ha escrit:jo...com mola!!! haurieu de catalogar-ho com a TUTORIAL o TEORIA...algo que el distingis de la resta de post..per tots aquells que busquin informacio pel foro..no? jeje

felicitats intratable!

Tens raó; sino al final quedà perdut enmig dels posts.

Podríem buscar els posts més interessants de tutorials i juntar-los.

Yeah!!! o mes fàcil (si?)...es podríen fer POSTS "mares"..en cada apartat....i que en aquest post hi hagues tots els enllaços als 'tutorials', explicant una mica lo que es....com un índex del subforo valla....jejeje!!!
K·sound
Pac
Professor Hiperactiu
Professor Hiperactiu

EntradaAutor: nana_11 » 03 feb. 2009, 18:19

uaf, i un bon dia vaig decidir provar amb unes cordes ultra-light... maleeixo aquell dia! no som compatbiles, vaig a per unes estàndar ara (les light, són?)
nana_11
Col·laborador Tocameló
Col·laborador Tocameló

Entrades: 389
Membre des de: 21 abr. 2008, 17:47

EntradaAutor: intratable » 03 feb. 2009, 18:28

No hi ha realment un estàndard únic, tot i que els cinc (o sis) tipus que surten al text són dels més utilitzats en general.
--
intratable
Professor Estoic
Professor Estoic

EntradaAutor: Rob » 03 feb. 2009, 19:23

A la meva fender li posava cordes de banjo, les 2 ultimes de Si i Mi O_o cadascu es fa el seu estil i combinacio de cordes
Rob
Començo
Començo

Entrades: 19
Membre des de: 29 gen. 2009, 18:57

EntradaAutor: jordimonty_5 » 05 feb. 2009, 17:23

molt bona explicació!

i un video per com es posen les cordes a dalt a les clavilles quan as canviat la corda en una guitarra electrica? perquè sempre em queda molt de corda enrollat a dalt i vamos xapussa tutal!

gracies!
Te haré artista de verdad, tu solo has de cantar i aprende a sonreir, aunque quieras llorar
jordimonty_5
Ja se fer el Fa
Ja se fer el Fa

Entrades: 121
Membre des de: 14 nov. 2007, 01:26

EntradaAutor: intratable » 05 feb. 2009, 18:31

jordimonty_5 ha escrit:i un video per com es posen les cordes a dalt a les clavilles quan as canviat la corda en una guitarra electrica? perquè sempre em queda molt de corda enrollat a dalt i vamos xapussa tutal!

Jo les tallo.
--
intratable
Professor Estoic
Professor Estoic

EntradaAutor: Pac » 05 feb. 2009, 18:48

jo lo que faig avans de enrotllarla..es ajustarla del tot...i despres deixarla anar una mica...no se.....segons la corda, quan mes prima mes li deixo....a ull...i a partir d'ahí, aguanto la corda com vull i començo a roscar-la! lo que sobra ho talles i apa!
K·sound
Pac
Professor Hiperactiu
Professor Hiperactiu

EntradaAutor: jordimonty_5 » 05 feb. 2009, 18:49

si també, però a vegades no sem queda ben subjecte o no l'agafa correcte.

alguna vegada també he tingut que afinar al revés!!!
Te haré artista de verdad, tu solo has de cantar i aprende a sonreir, aunque quieras llorar
jordimonty_5
Ja se fer el Fa
Ja se fer el Fa

EntradaAutor: valls » 05 feb. 2009, 18:54

Aixo del video de com canviar una corda fa moooolt pal de fer Jordi, esperem que algun dels 45 professors nous en llista que debem tenir facin el video perque els titulars diuen que a l'igual monten el video aquest..... mmm sento (a part jo ni tallo les cordes imagina't...quin mal exemple) xD
valls
Administrador Antipàtic
Administrador Antipàtic

EntradaAutor: Pac » 05 feb. 2009, 18:56

what? xD

t'explico mijor la meva tecnica.
Per exemple, amb les cordes primes, fico la corda a la clavija i estiro a tope i despres aguantant la corda de la punta estiro del mastil i mes o menys que em capiga mes del puny! desprès desde el primer trast, apreto la corda amb el dit, per que no es mogui i començo a roscar la corda.....quan ja esta feta la primera volta ja puc deixar anar el dit....llavors així no se te'n va mai!....i amb les mes gruixudes, no cal tant d'arc..perque nomès amb l'entrellaçat que tenen ja s'enganxen mes!

Intra....ja tens nou video!! :P
K·sound
Pac
Professor Hiperactiu
Professor Hiperactiu

EntradaAutor: jordimonty_5 » 05 feb. 2009, 19:09

jojo ok!!!

merci Pac per la teva tècnica. en quan sem peti una corda o l'hagi de canviar fare servir akests consells.

Valls no he dit que fessiu cap video, si algú en pot posar d'algun "puestu", però ara que ho dius tampoc no aniria malamen no fer un video no? jiji

salut!
jordimonty_5
Ja se fer el Fa
Ja se fer el Fa

EntradaAutor: valls » 05 feb. 2009, 19:13

Pac ha escrit:Intra....ja tens nou video!! :P

No no.. estava parlant dels que encara no han grabat res de res... mmmmm 8-)
valls
Administrador Antipàtic
Administrador Antipàtic

EntradaAutor: intratable » 05 feb. 2009, 19:19

Pac ha escrit:what? xD

t'explico mijor la meva tecnica.
Per exemple, amb les cordes primes, fico la corda a la clavija i estiro a tope i despres aguantant la corda de la punta estiro del mastil i mes o menys que em capiga mes del puny! desprès desde el primer trast, apreto la corda amb el dit, per que no es mogui i començo a roscar la corda.....quan ja esta feta la primera volta ja puc deixar anar el dit....llavors així no se te'n va mai!....i amb les mes gruixudes, no cal tant d'arc..perque nomès amb l'entrellaçat que tenen ja s'enganxen mes!

Intra....ja tens nou video!! :P

Talleu les cordes, coi.
--
intratable
Professor Estoic
Professor Estoic

EntradaAutor: Pac » 05 feb. 2009, 19:25

bueno..pel cas...jo les tallo....però lo restant xD....encara que, estaria be tenir les mides agafades, per tallarles directament....que em fot un pal anar amb cuidado amb les pinces per tallarles a la pala....ja li vaig fotre una marca a la strat i quin fart de plorar tu...
K·sound
Pac
Professor Hiperactiu
Professor Hiperactiu

Següent

Torna a: Guitarra

Qui està connectat

Usuaris navegant en aquest fòrum: No hi ha cap usuari registrat i 2 visitants